tisdag 26 augusti 2008

Kan människan vara så grym?

Fastnade igår vid tv:n om ett program av Oprah Winfrey. Programmet handlade om så kallade valpfabriker. I dessa valpfabriker föder dom upp valpar i massproduktion. Tikarna som "bor" där lever i burar och blir betäckta varje gång de löper. När de sedan inte kan producera fler valpkullar skjuts dom på fläcken eftersom dom inte kan tillföra någonting mer till ägaren. Hela sitt liv bor de i dessa burar utan att bli rastade eller ens får känna vanligt gräs under tassarna! Valparna i sin ordning blir sålda till olika djuraffärer där ägaren till affären säger att valparna kommer från "seriösa" hunduppfödare! Många av hundarna i valpfabrikerna lever alltså i misär, tikarna utvecklar cancer i livmodern och i brösten pga så många kullar. Nyss visades en hund som haft en kedja runt halsen hela sitt liv som växt fast i huden runt halsen! (Kollar på reprisen idag, för jag såg inte hela igår... ) Dom som gjort undersökningen runt om i olika valpfabriker filmade även hundar som låg döda på gården som ägaren inte tagit vara på.

Pga av att det produceras så många hundar, som djurhem lyckas "rädda", är det många som måste avlivas, eftersom alla inte kan adopteras bort. Och när djurhemmen börjar fyllas måste alltså friska trevliga hundar avlivas varje dag. Jag tycker det är jättebra att någon som Oprah tar upp detta ämne, eftersom hon är en sån person i USA som når ut till en massa människor. Hon uppmanar att när man tänkt skaffa hund, kolla djurhemmen först. Eftersom det finns hur mycke hundar som behöver ett kärleksfullt hem, som ska få leva ett liv som en hund borde. Inte instängda i små burar.

Mitt hjärta blöder för dessa hundar som aldrig upplevt eller kommer att uppleva ett liv där någon älskar dom över allt annat. Får inte uppleva stunden i soffan där matte/husse och hund ligger och myser. Dom ser säkert inte människan som någon att lita på, att ty sig till, att följa och vakta i vått och torrt. Är det inte hemskt? Ska verkligen djur få lida på det här sättet?! Finns samma form av valpfabriker i Sverige? Jag hoppas verkligen inte det! Hoppas Sverige är mer humana än så och tar uppfödning seriöst! Nog vet man att det finns olaga försäljning av valpar som tas in från andra länder och säljes svart. Men jag har aldrig hört att det finns lador med hundar i burar som producerar valpar. Det visades även på programmet där dom hade försäljning av avelshundar, där mannen som har försäljningen säger "bättre avelstik är svårt att finna, hon kan ge er 2000 dollar per år i försäljning av valpar... " Vill man bara börja gråta eller?

Vill verkligen berömma alla dessa förmedlingar som finns på nätet där man kan hitta övergivna hundar, gatuhundar från andra länder och hundar som bara söker nya hem pga andra orsaker. Ta en extra titt där innan ni skaffar hund! Ni kan finna en vän för livet även i en vuxen hund. Det behöver inte vara något negativt med att skaffa en vuxen hund. Jag själv skaffade ju Pontii genom en förmedling i Norge, vilket har varit en av mina bästa beslut hitills! Jag har verkligen en sann vän och en trogen följeslagare så länge han lever! Pontii var ingen problemhund och har inte haft en dålig uppväxt, utan kommer från ett kärleksfullt hem, men som hade brist på tid. Jag tackar verkligen Pontiis förra ägare för att jag fick köpa han! STORT TACK!

För att runda av det hela, att köpa en valp är ju det ultimata, för då kan man fostra den till hur man själv vill ha den. Men om man vill göra en god gärning, köp en vuxen hund som är av stort behov av ett nytt hem, så den slipper bli avlivad! Man kan ju alltid köpa två! =)

Tack och hej för mig!

2 kommentarer:

Sussi sa...

Jo visst är det hemskt men tyvärr så tror jag det finns liknande här i sverige också, inte i lika stor utsträckning men riktigt illa är det iaf.

Puss puss!

ivaron sa...

bara det att man kan köpa en hund i en djuraffär i dessa länder, det är helt sinnessjukt tycker jag...