onsdag 9 september 2009

Nu har jag bestämt mig!

Och nu jävlar ska det bli så! Ni får gärna peppa mig så jag håller det här nu! Insåg när jag började tänka över mina matvanor att jag är inte det minsta hälsosam eller sund. För mig är mat (som jag skrev förut) nått man stoppar i munnen för att stilla hungern. Har inte alltid varit så, men på nått sätt har det blivit så. Jag har inte brytt mig i vad jag har ätit bara jag slutat vara hungrig. Det kan ha tagit upp till sex timmar mellan måltiderna dom dagar när jag inte gör nånting! Katastrofalt! 

För att ge ett exempel så kan jag ta gårdagen. Käkade frukost, (något som jag är jätteduktig med förresten, och det är det enda... ) fiberhavregryns gröt med lingonsylt (mammas hemlagade med lite socker) 2 ägg, jucie och en kiwi. Lunch, eftersom jag skulle på konferans och det blir fika där så lät jag bli att äta lunch hemma (skitkorkat!). Så där blev det två mjuka ostmackor och en hård. 2 bitar äppelkanelbitar med vaniljsås. Sen stack jag till Borlänge och uträttade lite ärenden. Till kvällen blev det en skål med popcorn... Ni hör ju själva, det är riktigt illa! Och med tanke på hur mycket jag tränar så är detta inte bra. Skulle inte ens våga gå till doktorn för att kolla mina värden. Skulle få en rejäl utskällning... Men jag gör ju inte detta med flit, utan det är ju så förbannat tråkigt att laga mat! Särskilt när man är själv. 

Så jag har nu insett att jag måste lägga om mina matvanor och börja äta hälsosamt. Och det är först och främst att börja med att äta minst två lagade mat om dagen. Och lägga in mellanmål. Ett jävla under att jag står på benen med den kost jag lever på... Och tro inte att jag inte ätit för att gå ner i vikt eller nått, för så är det INTE, då skulle jag inte äta så mycket onyttigt som jag äter. Det slinker alltid ner nått sött och gott, var och varannan dag. 

Så idag har jag varit och handlat, så nu har jag käkat pitabröd med sallad, kalkonskivor, tzatziki och rivna morötter. Innan jag sticker på valpkursen ska jag försöka hinna med att äta kyckling, ris och uncel bens thai curry, och sallad så klart. På valpkursen köper vi alltid fika när vi går inte för att snacka lite. Så idag blir det att ta med en morot, ett päron och vatten. Så jag får stå över läsken och delicatobollen som jag vanligtvis köper. Måste börja undvika dom där onödiga sockerbomberna som jag stoppar i mig. När jag kommer hem blir det nog antingen youghurt och en knäckebröds skiva, eller frusen fruktsallad jag köpte förut, har ställt fram den för tining, så antagligen så blir det fruktsalladen! 

Helgerna ska bli som vanligt, att då får jag äta nått sött och framför allt äta mina älskade popcorn! =)

Så ni som känner mig och pratar med mig dagligen får gärna fråga mig varje dag  hur det går, så jag får lite press att skärpa mig och hålla i det här nu! Inge slarv! Jag brukar vanligtvis ge upp efter ett tag. Men den här gången FÅR JAG INTE! 

Nu ska jag vila lite så jag orkar vara pigg och koncentrerad på valpkursen! 

Kram kram! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sådär, nu har jag läst och jag tycker Du är himla duktig som gör det här!! Borde jag också göra, då kanske man inte skulle vara så trött jämt...! Blir precis som Du sa, en riktig frukost men sen går det utför. Jobbar Per kväll, då blir det att jag tar nåt äpple om jag blir hungrig. Eller varför inte lite godis. Men jobbar han dag så äter vi frukost och middag ialla fall. Men å börja äta nyttigt, det skulle då inte skada. Ibland har jag till å me funderat på att anmäla mig till "Du blir vad Du äter", hihi!

Ännu en gång, tack för skjutsen efter valpkursen, det var jättesnällt! Vi ses nästa vecka igen =)

Kram/ Suzzie

Sussi sa...

hihi, du är så duktig, jag borde haka på dig så vi får peppa varandra.

Puss puss!