söndag 14 november 2010

Städning!

Igår gjorde jag en sån där rejäl storstädning. Damma, dammsuga, torka golv och byta sängkläder! Guuuud va skönt det är när det är gjort! Känns så rent och fräsch här hemma nu! Lovley! Men jag upptäckte nackdelen med att torka golv när man har en löptik hemma... Bara en liten stund efter att jag torkat färdigt så såg jag bloddroppar på golvet... suck... Men lillfröken verkar har börjat lära sig vad man ska göra med det. Hon gick dit och tvättade upp efter sig! Duktig kicka! 

Nu har ju snön kommit och mina springturer är numera förflyttade till vägarna. Skittråkigt, men så är det ju nu. Är lite svårt att springa i skogen nu. Så mitt mål att springa sjuan i skogen innan snön sprack! Om det inte skulle hända att snön smälter bort en stund så jag kan ta den turen. Men det ser inte ut som det! Tröööök! Men i onsdags sprang jag iaf över sju km på vägen. Lite tungt men förbannat skönt! Har bestämt mig nu att jag ska springa tre gånger i veckan. Funkade förra veckan, så jag fortsätter nästa vecka också! 

Har även fått en ny favoriträtt, eller två rättare sagt. Den ena är lax i ugn. Ska ge er recept här. 

1,5 dl cremefraiche (har använt mini men lätt går bra det med)
2 tsk pepparrot (sån där på liten burk)
2 tomater i små bitar
1 paprika valfri färg (orange och gul är ju godast)
lite basilika
2 laxfilér
Potatis

Lägg laxen i ungssäker form, blanda ihop det andra och häll över blandningen över laxen, in i ugnen på 225 grader i ca 15 min! Voila! Klart! Skitgott!!! 

Den andra är rotfrukter och kyckling i ugn. (Blev bjuden på detta av Anna förut fast lite annorlunda)

Morötter, potatis, palsternacka, rödbetor. Skär i valfritt stora bitar. Häll över olja, pressa vitlök över. In i ugnen tills dom är klara. Släng även in en kycklingfilé men lite olja och kryddor på in i ugnen. Brukar ta ca 30 min innan det är klart. Beroende på storlek på maten. Blanda turkisk youghurt med vitlök. Hur mycket vitlök beror på hur starkt man vill ha det. Sen är det bara att äta! Mumma! 

Fortsätter som sagt att må bra av mitt nya liv! Mina eftermiddagslurer blir kortare och kortare, har t om svårt att somna mitt på dagen numera. Och det är ovanligt för mig! Och det är ju jättebra! Antar att jag sover säkert djupare på nätterna nu, även om jag aldrig haft svårt att somna förut, trots ca 2 timmars sömn på dagen. Men som sagt, jag mår bra och energin ökar! Därav mitt utökande av springningen! 

Nej nu ska jag njuta lite av söndagsförmiddagen i min rena lägenhet! Diskmaskin är igång och tvättmaskinen surrar i badrummet. Så dessa maskiner ska väl tömmas innan jobbet sätter igång klockan tre! Just ja! Kom ju på en annan sak jag gjorde igår också. Rensade mina badrumsskåp! Sånt som jag troligtvis kommer att använda när och om jag tar ut dreadsen sparades i en låda, massa tomma och gamla flaskor och dylikt åkte i sopen och resten donerades till grannen. Varför ha en massa spray och andra inpackningar och sånt som jag inte använder stå och bli gammalt? 

So long! =)

Inga kommentarer: