torsdag 27 november 2008

Sagan om Isfolket

Och då menar jag inte Sagan om Ringen. Utan den underbara bokserien Sagan om Isfolket som en norsk författarinna från Norge skrivit. Hon heter Margit Sandemo. Jag helt enkelt älskar dom där böckerna! Är nu inne på min fjärde omgång (tror jag, börjar tappa räkningen) och dom är lika spännande varje gång. Serien består av 47 böcker, så det är ju totalt omöjligt att komma ihåg allt i alla böcker. Läste precis nr.18 och jag låg och klurade typ hela boken igenom på hur den skulle sluta, för jag hade ett svagt minne av det men kunde inte få fram det i huvudet. Men när väl upplösningen kom så kom jag ihåg.

Historien handlar om en släkt som heter Isfolket. Denna släkt består av häxor och trollkarlar som försöker häva en förbannelse som en förfader lagt över släkten för många många år sen. Man får följa hela släktledet från 1500-talet till 1960 ungefär. Förbannelsen som förfadern lade över släkten består i att en i varje släktled ska få övernaturliga gåvor och gå i ondskans tjänst. Och dessa "drabbade" kännetecknas med gula ögon, hiskeliga skuldror, svart tovigt hår och ser ut som en monster i överigt. Många tror att det är satan själv.

Kanske lite svårt att förstå av denna korta förklaring, men jag vill inte förklara för mycket i risk för att avslöja fö mycket. Men dom är helt underbara och helt klart läsvärda!

Jag ligger nu varje kväll och läser säkert tre, fyra kapitel innan jag lägger mig. Är så jävla svårt att lägga ifrån sig boken. Så det blir lite sena kvällar för mig nuförtiden, även fast jag lägger mig i tid... Men det är det värt!

Nu ska ja sätta igång och greja hemma, har lite saker att göra!

Ha de gött!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Isfolket, har man ju hört om. kankse borde läsa dom där böckerna! nu har jag äntligen kommit tillbaka lite här på min blogg. Får se hur länge jag stannar!=) Kraaam

Anonym sa...

Japp, jag håller med! Böckerna är fullständigt magiska.. eller så har dom någon hemsk förbannelse över sig. Man blir som besatt och vill bara ha mer o mer. Serien har ett hemskt rykte, särskilt i Norge, och många läser dom i smyg. Underbara personskildringar och öden. Läs!