onsdag 11 maj 2011

Belöningsförbud från handen...

Ja helgens tävlingar är det inte så mycket att säga om... Jag hade ju inte räknat med några mirakel och det blev det inte. Första dagen var hon så taggad så hon hade inte ens tid att hoppa över hindrena utan sprang under. Så på söndagen körde jag lite slut på henne innan på framhoppningen. Det tog lite udden av all spänning för tävlingen. Men det är fortfarande långt ifrån bra... Kunde ju önska att jag nån gång ska få komma igenom en tävling utan att bli diskad! Har inte gjort det med Pontii nån gång, och inte med Funky än heller...

Igår drog jag och Lena iväg och tränade hundarna i Floda. I bilen sätter Lena armarna i kors och säger att nu har hon bestämt vad jag ska göra! Shit tänkte jag... vad har hon bestämt nu när hon ser så bestämd ut! Från och med nu får jag inte belöna Funky från handen utan det ska komma i en godisskål långt ifrån mig, en leksak som kastas eller att jag kastar till henne godiset. Eftersom hon är lite väl mammig och gärna tittar mer på mig än på hindrena framför sig, så måste jag få henne att dra framåt. Och då kan inte belöningen komma från mig... Så hela träningen igår fick hon springa till skålen och ta belöningen. Och det funkade mycket bättre! Sen kom Lena på en smart idé! Hon ställde hindrena jättenära staketet som inhängnar agilityplanen. Funky på ena sidan och jag på andra. Lena styrde upp Funky mot hindrena och jag sprang på utsidan. Och det gick jättebra! Efter ett tag så tittade hon framåt, hoppade alla hinder och tog godiset i skålen i slutändan. Så nu är det bara sån träning! Sen ska jag fortsätta att röra mig längre och längre ifrån henne. För hon måste bli mer självständig! Men det kändes himla bra att se att jag kunde jobba bakom och hon drog alla hinder helt själv! Härligt!!!

Imorgon bitti ska jag besikta om bilen, 07.20 i Rättvik. Så jag tänkte att jag skulle åka förbi klubben efter det och träna lite mer. Man får lite blodad tand när jag ser att det inte är omöjligt att hon faktiskt kan hoppa framåt utan mig! Så då ska vi köra järnet. Och jag antar att jag kommer att vara där själv så jag får träna ifred! =)

Nej nu är det snart dags att dra till jobbet. Dans i Leksand i två timmar! Jag återkommer senare om träningen på torsdag, få se om det går lika bra utan Lena! =)

Hoj!

Inga kommentarer: