söndag 25 januari 2009

Pontii är INGEN aggressiv hund!

Pontii skötte sig hur bra som helst idag! Han lyfte inte ens på läppen! Ska berätta här dom olika moment han blev utsatt för!

Först gick de andra förarna runt bilen för att få upp lite stress hos han. Och det gick bra, han satt bara och kollade på dom.

Sen fick jag ta ut han ur bilen och ställa mig på parkeringen med slakt koppel. Fick inte säga nått eller göra nått när hundarna började gå i cirklar runt oss. Istället för att göra utfall mot hundarna så satte sig Pontii bredvid mig och studerade dom bara.

Efter det gick dom en och en rakt emot oss för att sen vika av åt nått håll. Inte en tendens till att vilja göra utfall då heller.

Nästa moment var att en av förarna skulle göra en inkallning förbi Pontii. När hunden sprang förbi sprang han ut, men visade endast nyfikenhet och tendens till att vilja springa med.

Testledaren gick även fram till mig och tog kopplet och gick iväg med Pontii, gick även mot där dom andra hundarna stog. Men Pontii brydde sig inte i dom andra hundarna utan ville bara tillbaka till mig... hahaha...

Sen tog dom några cirklar runt Pontii igen, medan jag satt och klappade och pratade med Pontii, vilket skapade ännu mer stress hos han. Men återigen inget utfall. Testledaren och en kille kom sedan och började gå runt oss även dom, nära. Men Pontii gick bara fram och nosade o sen tillbaka till mig för att bli mer klappad!

Efter det fick jag sätta Pontii i bilen och vi gick in och pratade. Så det jag fick reda på var att Pontii reagerat helt normalt. Med nyfikenhet och lite avvaktande på vad som skulle hända. När jag klappade han ökade stressnivån vilket han rekommenderade att jag inte skulle göra i stressade situationer. Han menade på att Pontii kommer till ett viss läge i stressen som gör att det slår över och det är då sånna här situationer som var kan hända! Så han rekommenderade att jag skulle hitta ett bra sätt att lugna han på så att bägaren inte rinner över. Så han trodde att det handlade om överslagshandling och inte aggressivitet.

Så han skulle skicka in rapporten och sen är det upp till SKK att bestämma om han får fortsätta tävla! Så jag hoppas dom tar hans ord på allvar! Dom tyckte att han var en behaglig och trevlig hund, men som lätt går upp i stress, vilket är ganska vanligt hos belgare!

Nu är jag hemma och ligger på soffan och är helnöjd med hur allt har gått, luften har gått ur mig och är trött som bara den. Men jag hinner bara vila en liten stund, sen blir det att sticka iväg till Rättvik och träna agility. Ska bli riktigt roligt nu när det gick så bra idag!

Summan av allting så kan man säga att Pontii INTE är en aggressiv hund! Och vem har trott det egentligen??? Inte jag iaf!

Tack o hej från en glad tjej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart!! Nu är det bara att jobba på!! Grattis! Kram Malin