tisdag 16 juni 2009

Halta Lotta

Lillsnuffsan är skadad! 

Egentligen är det inte så farligt för det läker ganska fort, hoppas jag iaf, om hon kan hålla sig lugn i nån vecka eller två. Lite svårt med en tolv veckors valp, men det ska gå! 

Ja vad har hon gjort då undrar ni säkert... Hon har fått en spricka i högra bakbenet. Pontii skulle leka med henne och sprang på henne lite hårt så hon skrek till som bara den och hoppade iväg på tre ben. Detta hände i fredags. Så jag ringde Falu Djursjukhus och dom tyckte jag skulle avvakta till måndag eller tisdag. Dom trodde det var en sträckning, vilket jag också trodde. På söndagen började hon sätta ner tassen och gå lite på den och det såg ut att bli bättre. Men på måndagen haltade hon fortfarande så jag ringde vetrinären för att få komma in så dom fick titta på det. 

Så idag var jag in och han konstaterade att det var en spricka. Hon var lite svullen på ett ställe på benet, hade liksom som en utbuckning som inte fanns på andra benet. Så han behövde inte röntga som tur var. 

Så nu är vi beordrade att ta det lugnt, inge lek med Pontii, bara koppelpromenader och hon ska fortsätta belasta benet som hon gör nu i sin egen takt. Han tyckte att gipsa benet bara skulle gör att det tog längre tid att läka eftersom hon inte belastar benet, plus att det kan hämma tillväxten och skapa skavsår. Hon fick inge smärtstillande heller, eftersom det kan göra att hon inte känner att det gör ont och kan då göra skadan värre. 

Så nu ska jag in en gång i veckan i några veckor så han få känna på benet om svullnaden lägger sig och se att hon blir bättre. Han vill övervaka ifall att det blir värre så han måste göra nått åt det. Men jag tror inte det kommer att bli det. Idag går hon nästan hela tiden på benet och ibland ser det inte ens ut att hon har ont. Så det är ju framsteg! 

På nått sätt, även om det känns konstigt att säga det, så kanske det är bättre att det var en spricka än en sträckning som kan gå upp lite då och då. Sprickan kommer ju att läka och förmodligen inte besvära henne nå mer. Man måste ju se nån ljusning! =)

 Tack o hej! 

Inga kommentarer: