måndag 23 februari 2009

Size Zero,..

Nej det är inget jag satsar på... kommer aldrig att göra heller... 

Sitter och kollar på ett program om en tjej som gör en "vetenskaplig" undersökning hur kroppen påverkas och hur man själv påverkas psykiskt att gå ner till size zero... Vet inte exakt vilken storlek i svensk benämning det är. Men hon ska gå ner till 40 kilo iaf. Helt sjukt! 

Hon tränar som en galning, äter otroligt lite, bara gröna grönsaker, inga kolhydrater överhuvudtaget. Bara under en vecka gick hon ner tre kilo! På 30 dagar ska hon alltså klara av detta. Hon är hungrig hela tiden, börjar bli trött och retlig... konstig nog! Hm... 

Det värsta jag sett hitills i programmet var när hon besökte ett hem för ungdomar med anorexia, där fanns en TOLVÅRING med ätstörningar! Vart är världen på väg??? Hon berättade att det till slut var så att hon inte kunde dricka vatten, för hon var rädd att gå upp i vikt! En annan tjej berättade att hon inte kunde borsta tänderna med tandkräm... för hur kunde något som var gott inte påverka kilona? 

Hon träffade även modeller som berätta att dom inte fick olika jobb pga vikten, tjejer som i mina ögon anses vara smala, men inte tillräckligt smala för modeindustrin. Det är ju modeindustrin som sätter "idealen". Unga tjejer ser dessa benrangel och vill se ut som dom! Helt sjukt! 

Jag är väl inte ensam om att vara en av dom som vill bli av med några kilon. Men man kan ju undra för vilken anledning? Är det för ens egen del eller för syns skull, alltså för andras skull? Men av någon anledning så tror man att man skulle må bättre om de där kilona försvann. Men blir man lyckligare av det? Jag har inbillat mig att jag mår bättre om jag gör det. Men sen måste man ju också se hälsoperspektivet i det hela. Om man motionerar regelbundet så hamnar man inte i det läget att man blir ohälsosamt överviktig! Men det behöver ju inte gå överstyr! 

Måste också tillägga en annan sak som togs upp i programmet. Hon går regelbundet till en läkare som övervakar hennes viktminskning. Han berättade vad som händer i kroppen när man går ner så mycke i vikt, och det var inte trevliga saker må ja säga. Tänk om alla som vill gå ner så mycke fick höra sånt, plus att dom har en läkare som kan säga ifrån! Men den med ätstörningar lyssnar förmodligen inte på sånt iaf. Då har det nog gått för långt... 

Nej nu ringde bror så ja lär avsluta och koncentrera mig! 

Kram kram! 

Inga kommentarer: