onsdag 25 augusti 2010

Frisk som en nötkärna...

Usch vilken lång dag det här blev! Först jobbade jag mellan 8 och 11. Hade introduktion för estetisk verksamhet, berätta vad dansen var för kurs. Sen tog jag en promenad med en kompis i Leksand så hundarna fick leka av sig. Fortsatte sen och tog en lunch med en kollega på gymnasiet. Klockan två hade jag veterinärsbesök inbokat så jag drog dit. Det här besöket hör nog inte till Pontiis favoriter kan jag lova! 

Hon började göra rutinkontroller. Kolla ögon, öron, näsa, mun, hjärta, lungor och temp. Tempen är ju inte så populärt men det gick bra och det var ok. Hon kikade lite extra i öronen och trodde hon såg nått djur längst ner, men precis då blev Pontii lite sur och ville inte ha nått i örat längre. Så munkorgen åkte på och vi fick hålla fast han så hon kunde kika lite extra. Hon mumla nått om skabbdjur så då blev jag lite orolig. Men efter en extra titt så var det lugnt! Sen åkte nålen fram och blodproven skulle tas. Så då åkte munkorgen på igen. Men att bli stucken i benet var ju inte heller populärt, så när hon höll på att tappa blod så drog han till sig benet så det började sippra blod, så då var det bara att sticka om så hon kunde fylla ett till rör. 

Efter lite väntan kom svaret och det visade att allt såg normalt ut. Njure, lever, vita blodkroppar mm. Så det var ju skönt! Men det som då konstaterades var ju att det enda som fanns kvar som orsaka anfallen är ju att det faktiskt är epilepsi... Något som inte går att bota, utan bara mildra... Men anfallen måste ju komma oftare för att medicin ska sättas in. Så nu är det bara att hålla tummarna att det inte blir nå oftare, helst inga fler alls! Men jag fick utskrivet Stesolid som man ska trycka in i rumpan innan eller under anfallen så löser det kramperna. Få se hur lätt det är då! Fick även medicin för noskvalster och avmaskning. Hon tyckte vi skulle köra rubbet så är det gjort. Så nu ska båda vovvarna få medicin! 

Blodprovssvaret, dom svart prickarna i mitten visar på normalvärde


Köpte även något som heter D.A.P, som ska vara lugnande för hundar, med tanke på att han blivit lite orolig och inte spenderar så mycket tid i vardagsrummet längre. Nu ligger han mest i sovrummet. Man sätter grejen i vägguttaget och den utsöndrar nått som gör att hundarna blir lugnare. Så det återstår att se om det hjälper nått... Inte idag då än, för just nu ligger han och trycker i sovrummet... 

Det som återstår nu är att se om det blir nå mer anfall, och blir dom tätare så ska jag höra av mig igen så ska vi diskutera vidare om han ska sättas på medicin eller inte. Hoppas, hoppas, hoppas att han inte får några mer! 


När jag var klar hos veterinären stack jag hem till mor och far och lämnade Pontii och for vidare till Floda med Funky. Det var agilitytävling, klass 1, så hon fick vara föråkare, samt att jag hjälpte till. 

När jag sedan kom vid halv tio snåret och kommer till ytterdörren ser jag Funky lukta på nått alldeles bredvid dörren intill väggen. Och DEN RÖR PÅ SIG! Och ser nått som slingrar sig och tänker direkt HUGGORM!!! Så jag tar paraplyet och föser/kastar ut den vid stenplattorna och kastar in hundarna. När den väl är ute, kom jag på "vad gör jag nu då? Där kan den ju inte ligga!" Så jag ringer Erika i panik och hon kommer och tittar och båda är säkra på att det är en orm. Så hon går och hämtar min andra granne Ingrid så hon kommer också ut. Men ingen av oss fattar vad det är för orm... Så hör jag grannen på andra sidan, att dom är ute, så jag hoppar över staketet och springer över dit och frågar om hon vet vad det är för orm. Hon bara skrattar åt mig och säger att det är en snok. Så jag fråga säkert tre gånger om hon är säker och hon bara fortsätter skratta och säger att hon är helt säker. Så slänger i den i en låda och kastar ut den i buskaget på andra sidan parkeringen. Får hoppas den inte kommer tillbaka! För farliga eller inte! Snuskiga är dom! 


Här är boven som ställde till sån rabalder! 


Nej nu är jag hoppa i säng, är helt slut! 

Natti! 

Inga kommentarer: