söndag 12 februari 2012

Löptik och träning!

I fredags kom det jag väntat på ett tag. Löpet! Sicken tur att jag klarade helgen! Hade inte varit kul att vara på kurs med Funky om hon löpte! Det gick ju inte obemärkt förbi att hon var på gång, men hon hade inte börjat iaf. Det som följer med löpet är en tjurig tjej som vaktar på maten oavsett om Pontii är i samma rum! Hon kan stå och morra och skälla för sig själv. Ibland bara vaktar hon och äter inte alls. Är det fler hundar så är det bara vakt! Hoppas detta går över när löpet är över! Hon är lite smått dryg!

Idag var vi iväg och tränade i Rättvik. Funky går riktigt bra! Det som är skönt med henne är att löpet inte påverkar hennes vilja att träna. Utan hon är lika fokuserad iaf. Agilityn gick bra, hon drar framåt och det börjar flyta mycket bättre nu. Vi tränade tasstarget idag, något vi inte gjort på länge. Och hon slängde tassarna på musmattan som om det var igår vi gjorde det sist! Så jäkla skönt att se! Så nu blir det mer och mer tasstarget så hon blir dundersäker på det!

Vi testade också "burken" idag. Jag tränade först med Frolic, men det gick inte så jättebra... Så jag bytte belöning och tog fram skinkosttuben istället. Och då började hon flytta på benen! För att förklara vad "burken" är, så är det som en balja som hon ska ställa framtassarna på och sen förflytta sig antingen medsols eller motsols. Bäst är både och! Så med lite mer motiveringen så började hon flytta på bakbenen runt motsols! =) Duktig kicka! =)

Har även börjat träna nostarget på en liten rund "matta" med henne nu här hemma. Klickade lite skinkost på den och sen belönade med skinkost med andra handen när hon tog kontakt med den med nosen. Så det är bara att fortsätta träna så hajjar hon det snart också! Härligt!

Nu är det verkligen roligt att träna hund igen, när man fått lite mer inspiration! Jag hoppas att det blir en kurs i Freestyle i vår igen. Jag missade första kursen, men jag tänkte hoppa på fortsättningen! Nu vill man bara fylla på med mer och mer kunskap inom denna spännande sport! =)

Nej nu blir det söndagsmys i soffan! Har två trötta hundar som ligger här och myser med mig!

Måste också säga att Pontii går faktiskt också toppen på träningen. Trots att åldern börjar göra sig påmind så visar han det inte på agilityplan eller med lydnaden. Han är lika taggad inför båda grejerna! Bara han får jobba med mig så är han nöjd! Min älskade gamling! Måtte han få ha hälsan och den bra fysiken i behåll länge till! =)

Natti!


Inga kommentarer: